arrow_drop_up arrow_drop_down
E-mail marketing

Hoe bereik je mensen via e-mail?

Potentiële klanten bereiken via je eigen maillijst of die van een ander

De afgelopen blogs heb ik het vooral gehad over hoe vindbaar en zichtbaar je bent op internet. Hoe het zit met de SEO van jouw website, hoe gemakkelijk je het de sitebezoeker maakt en hoe zichtbaar je bent op andere plekken dan alleen op jouw eigen site. Maar wat nou als mensen niet online zoeken naar wat jij te bieden hebt, ook niet op online platforms komen? Hoe bereik je ze dan?

Mensen bereiken via jouw eigen maillijst

Wat dacht je van e-mail? Heb jij al een e-mail lijst en houd je regelmatig contact met de mensen op die lijst? E-mail is een hele makkelijke en goedkope manier om contact te houden met jouw doelgroep. Dus als je nog niets actiefs met e-mail marketing doet… dan wordt het echt hoog tijd!

Mensen bereiken met e-mail marketing

The money is in the list

“The money is in the list”, is wat je vaak hoort als het over e-mail marketing gaat. Nu is dat natuurlijk niet direct waar: de lijst op zich levert je geen geld op.


Maar omdat je via je maillijst wel direct contact kunt zoeken met jouw publiek kun je via die weg ook zorgen dat ze weer aan je denken als ze iets overwegen dat jij te bieden hebt. Een groot voordeel van e-mail marketing is dat de maillijst van jou is. Je ben niet afhankelijk van de fratsen van de één of andere internetgigant zoals Google of Facebook.

Vragen over e-mail marketing

Misschien poppen er nu allerlei vragen in je op. Zoals…

  • Hoe je dat dan moet doen… een maillijst opbouwen. Waarom zouden mensen hun mailadres aan jou geven?
  • Wat je met die mailadressen moet doen. Wat moet je naar ze mailen?
  • Hoe je die mailadressen dan kunt bijhouden en of je dat wel volgens de regels doet.

Dat zijn veel te veelomvattende vragen om hier even snel te beantwoorden. Er is al heel veel informatie over te vinden en bovendien zal ik er regelmatig op terugkomen in andere blogs. Wel zal ik wat dieper ingaan op de laatste: hoe je de mailadressen bijhoudt en hoe je ervoor zorgt dat je dat binnen de regels doet. Er is speciale regelgeving voor het mailen van consumenten en daar wil jij je natuurlijk wel aan houden.

Mailprogramma: MailChimp

Voor het bijhouden van een maillijst en het handig versturen van mails is het slim om daarvoor een account te openen in een speciaal e-mail programma. MailChimp bijvoorbeeld, dat is gratis zolang je niet meer dan 2.000 mailadressen op je lijst hebt staan. Dat gebruiken we bij Go-Kids ook voor de mails aan de ouders die op onze lijsten staan. Voor mijn regio’s samen heb ik in totaal ruim 4.200 mailabonnees en verstuur ik heel vaak mails via MailChimp.

Email marketing met MailChimp

Mailprogramma: MailBlue

De mails die ik vanuit Bezoekers & Boekers naar jou stuur komen via MailBlue. Dat vind ik wel een fijner programma, Nederlandstalig en ook support in het Nederlands, dat is erg prettig. MailBlue is de Nederlandse afdeling van ActiveCampaign – wereldwijd één van de grote mailsystemen. Als je het interessant vindt: je kunt MailBlue gratis leren kennen! Dan krijg je ook meteen toegang tot een kennisbank boordevol informatie over e-mail marketing.

Maillijst van een ander benutten

Je eigen maillijst opbouwen is sowieso een goed idee. Daarnaast kun je natuurlijk ook goed meeliften op de maillijst van een ander. Dat een ander bedrijf jou noemt in de mails die zij versturen… hoe handig is dat? Als je een goede band hebt met een ander bedrijf kun je dat misschien gewoon aan ze vragen. Dan moet wat jij te bieden hebt natuurlijk wel relevant zijn voor het publiek van dat andere bedrijf, anders moeten jullie het niet doen.

Mailen naar Go-Kids publiek: allemaal ouders in de regio

In de mails die we met Go-Kids versturen hebben we het eigenlijk nauwelijks over Go-Kids – daarin gaat het juist om wat organisaties in de regio allemaal hebben aan activiteiten, feestjes, clubs enzo. Daarmee zijn we altijd relevant voor ons publiek: dat zijn immers de ouders die op zoek zijn naar leuke of nuttige adresjes voor hun kinderen en gezin. Die mails gaan dus naar héél veel ouders in de regio. Dat zorgt weer voor extra zichtbaarheid van die organisaties, zonder dat ze dat via hun eigen maillijst hoeven te doen. Een prima manier om via de maillijst van een ander wel jouw doelgroep te bereiken!


Anneke Ranzato

26 januari 2021