arrow_drop_up arrow_drop_down
Conversie: maak het mensen gemakkelijk

Mensen willen gemak... ook op internet!

Hoe makkelijk is jouw site voor bezoekers?

Wat vind jij fijner als je ergens in een winkel binnenkomt… dat je direct kunt vinden wat je zoekt of dat je eerst de hele winkel moet afzoeken… om het dan nog eens te moeten gaan vragen aan een winkelmedewerker… Kan niet anders dan dat je het fijner vindt om alles direct te kunnen vinden, logisch!

Gemak dient de mens

Dat is volgens mij wat alle mensen willen: gemak. Je moet het ze vooral niet te moeilijk maken om te vinden wat ze zoeken. Sterker nog: je kunt ze helpen om te vinden wat jij wilt dat ze vinden… omdat ze daarmee het meest geholpen zijn. Of omdat jouw marge daarop het grootst is, eerlijk is eerlijk.

In de supermarkt…

Het is niet voor niets dat in de supermarkt de A-merken op ooghoogte staan en de goedkope no-name artikelen (die ook prima zijn) helemaal onderin de schappen. Daarvoor moet je bukken, moeite doen, áls je al ziet dat ze er überhaupt zijn.

Gemak bij boodschappen in de supermarkt

…en ook op internet

Zo is het op internet ook. Het moet voor mensen makkelijk zijn om jou te vinden en om op jouw website te doen wat jij wilt dat ze doen… kaartjes kopen, een plek reserveren, contact opnemen, zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief… wat het ook maar is dat jij belangrijk vindt. Dat noemen ze in online marketing land: conversie optimalisatie. Mooi woord, vind je niet?

Gemak op alle plekken waar jij zichtbaar bent

Dat gemak draait niet alleen maar om de inrichting van jouw eigen website. En om jouw vindbaarheid via Google. Het is óók belangrijk dat je goed zichtbaar bent op andere plekken waar jouw potentiële klanten online langskomen. En dat als ze jou daar vinden, dat ze dan heel eenvoudig meer over jou te weten kunnen komen.


Als ze moeite moeten doen is de kans erg groot dat ze die moeite niet gaan doen. Of het vergeten. Terwijl ze het wél doen als het makkelijk is.

Zichtbaar op Go-Kids

Go-Kids is zo’n plek waar ouders in de regio in grote getalen langskomen. Omdat ze iets zoeken (en de website vonden via Google), omdat we ze nieuwsgierig hebben gemaakt (via social media of e-mail) of gewoon om rond te kijken.


Hoe dan ook, als ze eenmaal bij ons op de website zijn is de kans groot dat ze gaan rondklikken. Er staat immers héél veel op onze website dat interessant is voor ouders van kinderen tot een jaar of 12 en dan nog specifiek in hun eigen omgeving ook.

Hoe staat jouw bedrijf of organisatie vermeld?

Er zijn allerlei manieren waarop je op onze Go-Kids website vermeld kunt worden. Met een eigen pagina in de categorie voor wat jij doet, met agendapunten, met deals. In blogs, dat kan ook. Je kunt ook zichtbaar zijn op de homepage of alleen met een link bij de kinderfeestjes. In alle gevallen hoop jij natuurlijk dat onze bezoeker doorklikt naar meer informatie over wat jij te bieden hebt. Toch?

Zoek de verschillen

Goed – stel, mensen zoeken naar een dansfeestje op Go-Kids Amsterdam. Dan kunnen ze terecht komen op zo’n pagina:

Go-Kids pagina zonder contactgegevens

Als mensen meer willen weten moeten ze naar Google gaan en daar ‘dansfeestje toverfluit amsterdam’ intikken. Maar dat is moeite en willen ze waarschijnlijk (nog) helemaal niet. Ze willen eerst meer weten over de prijs bijvoorbeeld.


Het handigste is dan – voor de bezoeker en dus ook voor de dansschool – als ze doorklikken naar de website van de dansschool zelf. Daar is ongetwijfeld meer informatie te vinden. Die link is hier alleen niet opgenomen.


Vergelijk de nu pagina hierboven dan eens met deze:

Pagina op Go-Kids met contactgegevens

Hier zie je veel meer opties. Ze kunnen:

  • klikken op ‘Meer weten’ – dan gaan ze naar de website van Dans Dans Dans
  • bellen, want het telefoonnummer is gewoon te zien
  • naar de website gaan via ‘Bekijk’
  • naar de Facebook pagina van Dans Dans Dans gaan
  • naar het Instagram profiel van Dans Dans Dans gaan
  • óf het interesse formulier invullen

Dat is veel makkelijker voor de Go-Kids bezoeker met interesse in een dansfeestje, of niet dan?

Conversie optimalisatie

Ik moet zeggen – conversie optimalisatie vind ik een interessant onderwerp. Het heeft veel te maken met hoe de hersenen van een mens werken. Specialist ben ik er nog lang niet in, maar probeer me er wel regelmatig in te verdiepen. Helder is in elk geval dat je het mensen zo makkelijk mogelijk moet maken om te doen wat jij wilt dat ze doen.


Dus als je wilt dat ze contact opnemen, een opvallende Contact knop. Wil je dat ze zich inschrijven voor een nieuwsbrief? Een opvallende Inschrijfknop. Die dingen noemen ze in vaktermen de CTA - Call to Action.

Opvallende knoppen voor gewenste acties

Niet voor niets hebben we op de pagina van Dans Dans Dans niet alleen een link naar de website bij de Gegevens gezet, maar ook één met een knop onder Mededeling. Lekker opvallend en dus makkelijk voor de bezoeker.


Hetzelfde geldt voor mailen: het mailadres wordt niet los vermeld – er staat een formuliertje waarmee mensen hun vraag kunnen stellen. Dat loopt dan dus niet via het mailsysteem van de bezoeker, ze kunnen het hier in één keer regelen. Ook heerlijk makkelijk.


E-book De Conversie Code - Phoenix

Gratis e-book over Conversie

Bij de IMU hebben ze natuurlijk veel meer verstand van Conversie dan ik. Dus wil je er meer over weten? Download dan hun gratis e-book De Conversie Code!

Bezoekers & Boekers via Go-Kids

Wil je dus klanten binnenkrijgen via Go-Kids, dan is het simpelweg belangrijk dat bezoekers van de Go-Kids website in één keer kunnen doorklikken naar jouw website. Dat is in mijn regio’s meestal niet meer helemaal gratis, de waarde van die directe link is immers aanzienlijk.


Goed voor de SEO van jouw eigen website én goed voor het gemak van jouw potentiële klant! Voor de kosten hoef je dat niet te laten… meer weten? Mail (anneke@bezoekers-en-boekers.nl) of bel (06-26066222) me en ik vertel je er graag meer over!


Anneke Ranzato

25 januari 2021