arrow_drop_up arrow_drop_down
Social media slim inzetten

Social media, wat moet je ermee als bedrijf...

Heb jij voor je bedrijf een Facebook account? En Instagram? Doe je ook aan Stories op beide kanalen? Misschien plaats je filmpjes op YouTube? Of ben je zelfs te vinden op TikTok? En oh ja… LinkedIn, dat valt óók onder de social media. En Pinterest!

Social media: tijd- en aandachtvreters

Whow. Als je het allemaal op een rij zet is het wel heel veel… al die social media kanalen. Daar kun je zomaar een dagtaak aan hebben, om overal actief aanwezig te zijn. Een publiek op te bouwen en bij dat publiek in beeld te blijven door ook regelmatig leuke dingen te posten. Als je niet oppast ben je vooral daarmee bezig en vergeet je andere belangrijke dingen die je moet doen in je bedrijf.

Social media marketing

Niet meer weg te denken

Social media zijn simpelweg niet meer weg te denken uit het leven van héél veel mensen. Daarom wil je daar natuurlijk aanwezig zijn, zichtbaar zijn, langskomen in de tijdlijnen. Of misschien vind je het al genoeg om in ieder geval vindbaar te zijn op verschillende social media. Ben je niet echt actief maar heb je in elk geval een account zodat mensen je kunnen vinden als ze je zoeken.

Haat-liefde verhouding met social media

Persoonlijk heb ik een beetje een haat-liefde verhouding met social media. Aan de ene kant het besef dat onze doelgroep – die van Go-Kids bedoel ik dan – daar hartstikke druk mee is en we hen daar dus kunnen bereiken.


Dus posten we normaal gesproken voor de drukkere regio’s dagelijks, voor de minder drukke regio’s niet altijd – maar nog steeds meerdere posts per week. Op Facebook, op Instagram én op Pinterest. In schoolvakanties hebben we met name in Amsterdam zó veel te delen dat we wel drie berichten per dag moeten inplannen om alles te melden dat we willen vertellen. Dat is best veel werk, kan ik je vertellen.

Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, LinkedIn, TikTok?

Het is ook maar net met welk kanaal je de meeste aansluiting hebt. Dat is voor mij aan de ene kant Facebook, aan de andere kant LinkedIn. Instagram en Pinterest zijn niet helemaal mijn ding – voor mij privé bedoel ik. YouTube, daar kijk ik alleen naar als ik daar naartoe gestuurd wordt vanuit nieuws of een ander kanaal. En TikTok, daar heb ik één keer naar gekeken maar snap er weinig van.

Social media accounts voor je bedrijf

Waar zit jouw doelgroep?

Maar ja, privé ben ik ook niet meer echt mijn doelgroep: die is wat jonger dan mijn 50-jarige zelf een heeft jongere kinderen dan mijn grote puberboys. Dus als je vraagt: waar zit de doelgroep? Dan zou ik toch zeggen: steeds meer op Instagram.

Van Facebook naar Instagram

Op Facebook merk je duidelijk dat het minder wordt: het bereik van de berichten, de respons, de groei van het aantal likes, de deelname aan winacties. Het is allemaal véél beter geweest dan het nu is. Het lastige van Instagram is dat je daar geen werkende link kunt plaatsen (behalve in je bio, als je adverteert of als je een enorm aantal volgers hebt). Dat maakt Insta voor mij veel minder interessant, want uiteindelijk is mijn doel dat mensen op de Go-Kids website terechtkomen en daar lekker gaan rondsnuffelen.

Hoe ga jij om met social media?

Maar goed: het gaat niet om mij, het gaat om jou. Hoe ga jij om met social media? Op welke kanalen heb je een account en hoe actief ben je daar? Zit er structuur in wat je doet, heb je een social media strategie, of doe je maar wat? Waarom eigenlijk? Heb je voor jezelf doelstellingen wat je ermee wilt bereiken en meet je ook wat je dan bereikt? Doe je ook aan adverteren op social media?

Wat zou ik moeten doen?

Als je me vraagt wat je zou móeten doen met social media – dan heb ik daar geen antwoord op. Tenminste niet zonder te weten wat je doet, wie je wilt bereiken, waarmee en waarom. Allemaal vragen die je jezelf dus zou moeten stellen over de verschillende social media kanalen. Wil je daar aanwezig zijn? Waarom? Wie wil je bereiken? Wat wil je met ze delen? Wat wil je daarmee bereiken?

Doe het met een plan, een strategie, een structuur

Ik ben er wel voorstander van om áls je het doet – dat je het dan ook goed doet. Dus met een plan. Met een strategie. Met een structuur. En met een zo efficiënt mogelijke werkwijze. Niet ad hoc iets plaatsen als het in je opkomt; dat is niet consistent. Dus vooruit denken over wat je wilt delen, hoe je dat wilt doen en wanneer. Voor inspiratie kun je een social media kalender gebruiken – onze KidsMarketing Kalender is daar een voorbeeld van.

Vind ik leuk! - Anne Raaymakers - Facebook

Facebook marketing

Check ook een aantal social media specialisten die je er héél veel wijzer over kunnen maken, zoals bijvoorbeeld het boek Vind ik leuk! – over Facebookmarketing, van Anne Raaymakers:
Boek Instaproof - Kirsten Jassies

Instagram

Of over Instagram – het boek Instaproof van Kirsten Jassies:

Vooruit inplannen van berichten op social media

Wat ik echt een uitkomst vind is het vooruit inplannen van berichten. Anders zouden we bij Go-Kids nooit op vakantie kunnen! Op Facebook kun je onbeperkt vooruit berichten inplannen. Je maakt ze, geeft aan wanneer je ze wilt plaatsen en hopla, dat is geregeld. Voor het inplannen op Instagram en Pinterest gebruiken wij Hootsuite: daar kun je tot 30 berichten vooruit inplannen in de gratis versie. Ideaal!

Zichtbaar op de kanalen van anderen met dezelfde doelgroep

Voor social media geldt natuurlijk net als voor jouw website en e-mail: je kunt je eigen kanalen gebruiken, maar het is óók goed om zichtbaar te zijn op kanalen van anderen met dezelfde doelgroep.


En ja – als je kindvriendelijke dingen doet in de regio is Go-Kids zo’n ‘ander’. Wij bereiken jouw doelgroep – dus hoe handig is het als jij af en toe langs komt in onze Facebook berichten, Instagram posts en Pins? Dat kunnen wij bij Go-Kids voor je doen. Ons publiek op de verschillende kanalen is aanzienlijk en precies die doelgroep die op zoek is naar activiteiten voor de kinderen en het gezin!

Meer bereik in een community

Het afnemende bereik van gewone Facebook-berichten heeft me wel aan het denken gezet. We willen tenslotte ons publiek blijven bereiken, en als dat niet meer zo lekker gaat via de Facebook-pagina moeten we iets anders verzinnen. Een alternatief waarbij je misschien minder, maar wel meer betrokken publiek hebt.

Facebook groepen

Weet je waar Facebook tegenwoordig dol op is? Op Facebook groepen! Wat je daar plaatst krijgt procentueel een veel beter bereik onder de leden van de groep dan het krijgt met een gewone post op je bedrijfspagina. Dat is niet gek: wie lid wordt van een Facebook groep heeft daar waarschijnlijk meer binding mee dan die simpelweg op ‘Like’ klikt voor een pagina. Dus heb je genoeg interessants te melden, richt dan je eigen groep op. Dat is heel eenvoudig én gratis. Als alternatief kun je er ook voor kiezen om aan te sluiten bij bestaande pagina’s en daar actief berichten op plaatsen.

Eigen community

Of je gaat nog een stapje verder en start je eigen community buiten Facebook. Dan ben je niet meer afhankelijk van wat Facebook toevallig nu weer belangrijk vindt en graag laat zien. Dan heb je software nodig om die community mee in te richten en te beheren. Huddle (uit de IMU stal) is daarvoor een mooie mogelijkheid. Daar kun je niet alleen een community bouwen en beheren, het is ook een online leeromgeving. Handig als je ook online trainingen of lessen wilt aanbieden – al dan niet tegen betaling.

E-book Community Building - Huddle

Community building

Lijkt dit je interessant? Begin dan met dit gratis e-book over Community Building:

Ik ben me uitgebreid in de mogelijkheden van online communities – zowel via Facebook als via Huddle – aan het verdiepen, dus als je vragen of ideeën hebt… let me know (anneke@go-kids.nl / 06-26066222)!


Anneke Ranzato

27 januari 2021